EU denies ordering satellite companies to take Iran channels off air


The European Union (EU) has denied claims by European satellite companies that it ordered the providers to take Iranian channels off the air, Press TV reports.

A European Council official told Press TV on Wednesday that there is no regulation within EU laws that prohibits the broadcast of satellite channels, and the companies have acted on their own accord.

“I have to tell you that this is a decision of Eutelsat and Arqiva and you have to ask them, it is their decision,” Maya Kosyanchich, spokeswoman for the EU foreign policy chief, Catherine Ashton, told Press TV.

“The EU on Monday has adopted new restrictive measures against Iran, but they focus on finance, energy, trade and transport, not telecommunication. And do not contain elements which could have forced Eutelsat to take such a step,” Kosyanchich added.

This is while both European satellite providers, Eutelsat and Arqiva, confirmed to Press TV that they terminated their contracts with Iranian channels based on an order by the EU Commission.


Eutelsat SA has stopped the broadcast of several Iranian satellite channels, including Press TV, al-Alam, Jam-e-Jam 1 and 2, Sahar 1 and 2, Islamic Republic of Iran News Network, Quran TV, and the Arabic-language al-Kawthar following the order.

The decision follows months of jamming of Iranian channels by European satellite companies.

Following the move by Eutelsat, Press TV launched a Facebook petition to protect the news channel across Europe.

Observers say the illegal move by Eutelsat SA is a step to silence all alternative news outlets representing the voice of the voiceless.

Press TV has also contacted the French media regulation authority, Conseil supérieur de l’audiovisuel (French Broadcasting Regulatory Body) (CSA) for comments regarding the ban. The CSA had said it would provide the network with a response but has so far failed to do so.

Source: Press TV